Sødmælkserstatning
| MagnusStein 2 post(s) |
HEJ VENNER Jeg har, slap og slank, lige kastet mig ud i starting strenght. Og den generelle konsensus lader til at være, at hvis man ikke bare skal tabe en fjerdedel kropsvægt om ugen er man nødt til at kombinere styrketræningen med ulækre madvaner. Jeg snakker her om de mindst tre liter sødmælk alle kirkegængere jeg kender tapper dagligt. Virkelig, de ligger i direkte yver-drop fem en halv time om dagen, og det er simpelthen tanden mere ulækkert end hvad jeg kan presse mig selv til. Med andre ord vil jeg i al stilfærdighed gerne også indtage væske, bare af og til, som ikke er svimlende kvalmt. For jeg har det altså ovenud stramt med så store doser pastauriseret amme-sekret. Imidlertid ved jeg kun lige præcis nok om ernæring til at jeg systematisk undgår cyanid og beriget beryllium i min morgenkomplet (læs: ikke meget). Så jeg håber og beder på grædende knæ om en smule hjælp til at udbytte kalciumhelvedet med en mere human diæt som på samme vis kan booste resultaterne af mine løft. Alt godt |
|
|
Giver dig helt ret i at 3-4 liter sødmælk dagligt er decideret gustent. Ved godt der er en del i kirken der tror at en tyk styrkeløfter er en god crossfitter, men lad du bare dem hygge sig med hjertekar-problemer og fordøjelsesbesvær. Spist sundt, varieret OG RIGELIGT. Skær lidt ned på alm. wods og fokuser mere på styrken, så vil du få udmærkede resultater, bevarer kondien og undgå dunken. |
| Kyle 15 post(s) |
I would have to agree with Asger. There is always more than one way to skin a cat. When I started lifting I went from ~140lbs to 185lbs in a year without drinking 3-4 liters of whole milk a day. With that said though, if gaining size and strength is your goal, you need to eat, eat alot and eat quickly (the quickier you eat the more you can eat). You shouldn’t worry about gaining lean muscle mass but rather just gaining mass in general. Once that’s accomplished you can go about losing the excess weight you put on afterwards. I had a coach that used to say, “if your not chewing your not growing” which pretty much sums up how to get bigger, along with strength training of course. |
|
|
Baggrunden for sødmælksanbefalingen er, at det er vigtigt at være i kalorieoverskud. De 4 liter om dagen (G.O.M.A.D) er ikke noget, man skal gøre resten af sit liv. Men noget, man gør i en periode, hvor man fokuserer på at blive stærkere. Noget i stil med 3-6 måneder. For så vidt det er lettere, at tabe fedt end det er at opbygge muskler, kan en strategi være, at tillade sig at tage lidt på (totalt set) for derefter, at skære ned på kalorieindtaget, når de ønskede styrkegains har manifesteret sig. En lille krølle på historien er, at det lader til at være tilfældet, at sødmælk har nogle positive effekter på restitutionen som ikke kan opnås hvis man blot indtager den tilsvarende mængde protein, fedt etc. fra alternative kilder. Der spekuleres i, om mælkens indhold af peptidhormonet IGF-1 spiller ind her. |
|
|
Ja jeg kan kun sige at jeg drak meget mælk som barn. |
|
|
|
|
|
Fin propagandaside du har fundet der, Tor. Men enhver hjemmeside, der benytter bogen “Kernesund familie” som referencegrundlag, kan ikke tages alvorligt. |
|
|
Spis alt du kommer i nærheden af, så vokser du fint, sødmælk er ikke nødvendigt :-) Grunden til at Simon drikker sødmælk er jo også fordi han et eller andet sted synes det smager godt, ellers havde han fundet en anden løsning nu… Jeg troede først det var en joke af han drak så meget sødmælk, da jeg ikke havde hørt om det før. Det kan sagtens være at det virker, men du kan sagtens undgå det og stadig blive stor og stærk. Jeg har en del store og stærke venner, de drikker IKKE sødmælk men derimod spiser godt og indtager masser af protein. |
|
|
Helt enig med Bender. |
|
|
Nu var det nemt som oplysning til dem der drikker sødmælk. Jeg, med mine 101 kg synes jeg vejer rigeligt og holder mig der til forskrifterne (+øl og kage) |
|
|
Jeg spiste også alt hvad man satte foran mig Coach SlAsger…. |
|
|
Mureren er flink og absolut ikke tyk … |
|
|
@ Tor (og andre der har klikket på linket). Hjemmesiden er ikke oplysning, men misvisende propaganda af mennesker med en forudindtaget holdning til mælk, der er uafhængig af videnskaben. Jeg siger ikke, at mælk er en gudedrik, der hjælper på alt, men det er heller ikke negativt at drikke mælk. Drik mælk hvis du har lyst eller brug for det (til SS f.eks.). Hvis du mere har lyst til at gøre noget andet (f.eks. proteinpulver), så gør det. Det er ikke sundt/usundt spørgsmålet, der skal have betydning for ens valg, da mælk hverken er decideret sundt eller usundt. |
|
|
@Tdehli “Fin propagandaside du har fundet der, Tor. Men enhver hjemmeside, der benytter bogen “Kernesund familie” som referencegrundlag, kan ikke tages alvorligt.” Kan ikke se nogle referencer til “kernesund familie” i den artikkel som Tor linker til. og i så fald; hvorfor kan det ikke tages alvorligt, fordi du er uenig i nogle af de ting som bogen beskriver? Debatten om, og holdninger om mælk er sundt eller usundt, sandheden er der vel ingen der kan tage patent på? Selv om Arla gerne ville , se de laver rigtig “propaganda”, men har lov til at kalde det “markedsføring”! |
|
|
Spændende men langt klip om mad. Spring den 10 min. lange introduktion over http://www.youtube.com/watch?v=sBr_i1mH_08&feat… In Defense of Food with Michael Pollan |
|
|
@ CFnewbie. Hjemmesiden har kun et formål: at tale dårligt om mælk. Det er klart fra først klik ind på hjemmesiden. Allerede der skal alarmklokkerne ringe, da “oplysning” baseret på forudindtagede holdninger sjældent har bragt noget positivt med sig. Som skrevet før: mælk er hverken sundt eller usundt, jeg er hverken for eller imod mælk. Den eneste videnskabelige konklusion jeg har set ang. mælk er: drik det hvis du har lyst, lad være at drikke det, hvis du ikke har lyst. Sundhedsmæssigt gør det ingen forskel. |
|
|
@tdehli tak for forklaring! Vil se nærmere på bogen og dens råd! Så det kan konkluderes; at der er nogle der er imod mælkedrikning og nogle der er for! Det videnskabelige belæg til baggrund for begge disse holdninger, er sikkert ligeså sporadisk og emperisk bevist som forståelsen af atomernes opbygning for 150 år siden. |
|
|
Citat Arnold Schwarzenegger: |